Ansvarig Sociala Medier

Synskadades Riksförbund (SRF) är Sveriges ledande företrädare för personer med synnedsättning.  En partipolitiskt och religiöst obunden organisation som tillvaratar synskadades intressen genom arbete med påverkan, kunskapsspridning och för ökad självständighet.

SRF bildades redan 1889 med syfte att värna synskadades intressen och rättighet till full delaktighet och jämställdhet i samhället. Idag består organisationen av 129 föreningar med drygt 12 000 medlemmar.

 

Ansvarig för sociala medier

I rollen har du ansvar för och administrerar SRF:s officiella sociala mediekonton och kampanjer.

Du kommer att arbeta nära vår intressepolitiska avdelning och tillsammans med kollegorna på kommunikationsavdelningen hitta smarta lösningar för att nå målgrupper och infria uppsatta mål.

Som ansvarig för sociala medier skapar du löpande innehåll i våra sociala kanaler. Du ser till att har ett levande, intressant och relevant flöde av text, bild och film. Du bidrar med både operativa och strategiska insatser och delar med dig av kunskap och insikter.

Du kommer att:

  • Producera, planera, publicera, analysera, följa upp och optimera innehåll i sociala medier.
  • Spåra och utvärdera vilket innehåll som tilltalar målgruppen samt kontinuerligt utveckla och förbättra innehållet för respektive kanal.
  • Utforma och leverera en kreativ innehållsstrategi.
  • Navigera i det digitala landskapet: SEO, sociala mediekanaler och de trender som påverkar.
  • Arbeta i Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn.

Du rapporterar till chefen för kommunikation och marknad och bidrar med kunskap inom ditt ansvarsområde till både enheten och förbundet.

Tjänsten utgår från förbundets kansli i Enskede i södra Stockholm.

 

Kvalifikationer

Vi söker en kreativ och social person som är en mycket god skribent. Du tar egna initiativ, jobbar målstyrt och tycker att det är roligt när pulsen ökar på jobbet. Du har eftergymnasial utbildning inom marknadsföring/kommunikation eller liknande. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i liknande roll inklusive av digital utveckling i annan organisation, statlig myndighet eller kommunal förvaltning.

För att lyckas i rollen krävs:

  • Goda kunskaper i Adobe-programmen.
  • Goda kunskaper i Meta Business Manager och Meta Ads Manager
  • Erfarenhet av att ha arbetat i Googles plattformar, främst Google Ads och Google Analytics.
  • Vana av att arbeta med enklare videoproduktion och redigering.
  • Vana av att hantera uppdateringar av hemsidor (Episerver) och mejlutskick.
  • Vana av att kravställa mot byråer inom marknadsföring, contentproduktion och PR.
  • Arbeta datadrivet samt sätta mål, kpi:er, mätning och uppföljningar för utvärdering.
  • Vana av Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn

Som person är du kreativ och idérik. Du ärvan att vara snabb på bollen i kontakten med media, politiska representanter m.fl  inom ramen för uppdraget.

Du har intresse och förmåga att arbeta både strategiskt och operativt och är van att jobba mot uppsatta mål samt att följa upp och redovisa dina insatser.

Du gillar att självständigt planera och strukturera ditt arbete samtidigt som du är bekväm med att ingå i kommunikationsavdelningens lagarbete. Du kommunicerar obehindrat på svenska och engelska.

Det är viktigt att du har kunskap om och förståelse för förutsättningarna inom ideell-, offentlig och/eller politiskt styrd verksamhet och delar SRF:s vision om alla synskadades rätt till full delaktighet och jämlikhet i samhället. Det är meriterande om du har egen synnedsättning eller har annan erfarenhet av synskador.

Fackligt ombud är (Unionen) Sally Thunström, 08 39 92 26 sally.thunstrom@srf.nu

Anställningsform: Du erbjuds en tillsvidareanställning (6 månaders inledande provanställning).

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse.

I denna rekrytering har SRF valt att samarbeta med Staffing.

Vid frågor kontakta ansvarig rekryterare Jon Söderblom 0760-81 20 80

Din ansökan, innehållande CV och personligt brev, skickar du till jon.soderblom@staffing.se

Sista ansökningsdag är den 31 maj.

I denna rekrytering tillämpar vi s.k. löpande urval vilket innebär att vi intervjuar efter hand och då ansökningarna når oss. Det kan innebära att tjänsten tillsätts innan ansökningstiden gått ut.